Monday, February 21, 2011

5 MAKANAN YANG MEMBANTUKAN ANDA TIDUR


Jika anda membiarkan diri anda mempunyai "midnight snack" jika anda mengalami gangguan tidur dan anda berfikir kelaparan mungkin sebahagian daripada masalah? Ini adalah 5
makanan yang benar-benar dapat membantu anda tertidur:
1. Ceri. Segar dan ceri kering adalah salah satu sumber makanan hanya alami melatonin, sebatian kimia yang mengawal jam dalaman tubuh untuk menetapkan tidur. Para penyelidik yang diuji ceri tart dan mencari peringkat tinggi melatonin mengesyorkan makan mereka satu jam sebelum tidur atau sebelum melakukan perjalanan ketika anda ingin tidur di dalam pesawat.

2. Pisang. Potassium dan magnesium untuk merelakkan otot, dan pisang merupakan sumber yang baik dari keduanya. Mereka juga mengandungi asid amino L-tryptophan, yang akan ditukar menjadi 5-HTP di otak. 5-HTP pada gilirannya ditukar menjadi serotonin (suatu neurotransmitter santai) dan melatonin.

3. Roti bakar. makanan yang kaya karbohidrat mencetuskan pengeluaran insulin, yang menginduksi tidur dengan mempercepatkan pelepasan tryptophan dan serotonin, dua bahan kimia yang merilekkan otak dan membolehkan anda untuk tidur ..

4. Oatmeal. Seperti roti bakar, semangkuk oatmeal mencetuskan kenaikan gula darah, yang pada gilirannya menyebabkan pengeluaran insulin dan pelepasan tidur-merangsang kimia otak. Tanaman juga kaya melatonin, yang banyak orang mengambil sebagai bantuan tidur ..

5. Susu panas. Seperti pisang, susu mengandungi asid amino L-tryptophan, yang ternyata untuk 5-HTP dan melepaskan serotonin santai. Ini juga tinggi kalsium, yang membantu untuk tidur.

1 comment:

  1. terima kasih kerana info yang berguna ini.Eh sedap nampak ceri tu:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails