Monday, December 24, 2012

PECINTA BUKU @ ULAT BUKU


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful

Big Bad Wolf Books "The World's Biggest Book Sale Returns"


Whole lotta books: This is what three million books looks like! Workers were still scurrying around yesterday to get everything ready for today’s 6.30am start of the Big Bad Wolf Sale at The Mines in Sri Kembangan, Selangor. The sale continues until Dec 23.

At last dapat jugak pergi  ke The Big Bad Wolf Sale at the (MIECC-Mines Convention Centre) yang bermula pada 7 Dis hingga 23 Dis 2012. Tiada apa-apa bayaran masuk dikenakan. 
Kawasannya seluas 12,500 sqm (mengikut fakta dari news paper). Fully air-conditioned. Harga buku-bukunya antara 75% ke 95% lower than retail prices. Memang tak rugi dapat menghabiskan duit beli buku. 

Pesanan dari penaja untuk sesiapa yang hendak  ke Big Bad Wolf Sale ialah bawa LUGGAGE BAG. Memang mula-mula rasa nak tergelak bila baca pesanan penaja ni. Tetapi bila nak bawa stacks of books around, memang nak patah tangan dibuatnya.
Bila aku nampak luggage bag dalam kereta,terkejut jugak. Biar betul kakak aku ni.Nak lari dari rumah ke apa??.  Memang berguna sangat beg tu sebab nak pegang 1 buku pun dah lenguh maklumlah buku-buku tu tebal dan berat. Puas hati jugak dapat beli 5 buah buku yang agak berbaloi-baloi harganya,memang jauh lebih murah jika dibandingkan dengan harga di kedai-kedai buku. hanya RM 78 untuk 5 buah buku !!!
Lagi satu pesanan jangan lupa bawa wang yang secukupnya atau pembayaran dengan credit card pun diterima

 Good House Keeping-BEST ONE-DISH MEALS - RM 10 - 160 Pages

NIGELLA KITCHEN-RECIPES FROM THE HEART OF THE HOME RM 30 - 487 Pages (Hard Covers)

 HOW TO BE A DOMESTIC GODDESS-BAKING AND THE ART OF COMFORT COOKING RM 20 - 367 Pages

 A QUILTER'S CHRISTMAS COOKBOOK - RM 8 - 348 Pages

 BEST OF THE BEST-THE BEST RECIPES FROM THE 25 BEST COOKBOOKS OF THE YEAR RM 10 - 287 Pages



Thursday, November 15, 2012

SALAM MAAL HIJRAH 1434


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful

Tahun ni aku menyambut Tahun Baru Hijrah kat ofis je dengan member2. Sama-sama baca doa awal dan akhir tahun. Lain rasanya ,selalu baca sorang2 kat rumah. Di bawah ni doa Awal dan Akhir tahun yang aku cut N paste dari Mr G. Thanks a lots.


 Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib    pada akhir bulan Zulhijjah.
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram 1434 .
Barangsiapa membaca doa ini sebanyak 3 kali selepas solat rowatib ba’diyyah Maghrib pada malam tanggal 1 Muharram, Allah akan memerintahkan 2 malaikat untuk melindunginya daripada fitnah dan tipu daya syaitan selama setahun yang mendatang.
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.
Dengan izin Allah, sesiapa yang membaca doa ini akan mendapat Perlindungan Allah SWT dari fitnah dan tipu daya syaitan serta mendapat setahun keampunan dosa yang lalu.
Mudah-mudahan dosa2 yg lalu diampunkan dan hari2 yg mendatang akan lebih membawa kebaikan serta dilimpahi rahmat ALLAH swt...Aminnn



Saturday, November 10, 2012

GOOD LUCK TO ALL SPM CANDIDATES


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful

SPM dah seminggu berlalu. Good luck untuk 2 orang  anak buah aku (Muhammad Faiz dan Muhamma Zofri). Mengikut jadual minggu depan tak ada peperiksaan kerana Depavali dan Maal Hijrah. Jadi Makteh harap kalian berdua mengambil kesempatan seminggu tanpa exam untuk pulun sungguh-sungguh buat revision. Semoga kedua-duanya mendapat keputusan yang cemerlang.Insyaa Allah. 
Sorry ya Muhammad Faiz, makteh curi snap gambar Faiz yang sedang asik dgn gadjetnya. 
All the best to both of you!!!

Sunday, November 4, 2012

OH KATAK OH KATAK! MENGAPA KAU PANGGIL HUJAN???


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful


Daripada Abu Hurairah r.a. , Nabi SAW, Baginda telah bersabda:

Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya.

Ni lah makanan rezeki dari Allah, Alhamdulillah Syurkur Nikmat. 

TOAD IN THE HOLE. What?? Toad?? Dah lah musim ujan ni dapat pulak makanan nama pelik seperti ni. Terkejut jugak nak makan.Belum cuba belum tau ya. Walaupun namanya mengerikan dan  tak berapa sedap didengar, tapi rasanya memang sedappp!!! Resepi ni dah diolah dan di buat oleh kakak aku. Seronoknya hari ni hari cuti,tak payah nak susah-susah pikir nak masak, dapat pulak rezeki terpijak!!
Memang senang bangat resepi ni. Janji ada oven nak membakarnya. Insyaa Allah pasti akan aku cuba. Untuk member akau yang selalu menjenguk Dango aku ni  Lynn,akau saran dia mencuba resepi ni budak-budak mesti suka sangat makan "TOAD" ni.


BAHAN2NYA:
Bahan A
1.5 cawan tepung gandum
1.5 cawan susu segar
3 biji telor

Bahan B
Cendawan - dihiris
Hot Dog (potong 3 )
Capsicum - dicincang cube
Bawang besar - dihiris

Garam
Lada hitam.

CARA2NYA:
  1. Ayak tepung ke dalam bekas besar dan campurkan garam dan lada hitam hitam.
  2. Buatkan kawah ditengah2 campuran tepung dan pecahkan telur dan kacau telur bersama-sama tepung. Kemudian masukkan susu kedalam bancuhan tepung dan dikacau lagi.
  3. Tapis aduan tepung suapaya tidak berbiji2 tepungnya, Kemudian tutup bekas dan biarkan selama 30 minit.
  4. Preheat oven ke 180C.
  5. Bawang besar  digoreng dengan sedikit minyak hingga layu dan perang dengan api yang pelahan. Masukkan bahan yang dihiris dan hot dog bersama-sama bawang tadi.
  6. Kemudian curahkan kedalam bancuhan tepung tadi dan di bakar dalam pie dish  selama 1/2 jam.
Rujukan : http://www.bbc.co.uk/food/recipes/toadinthehole_3354

Friday, November 2, 2012

CHECKLIST AMALAN-AMALAN SUNAT HARI JUMAAT


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful

CHECKLIST AMALAN-AMALAN SUNAT HARI JUMAAT:

✔ Memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah saw
✔ Membaca Surah Al-Kahfi
✔ Mandi sunat hari jumaat bagi mereka yang akan memunaikan solat jumaat
✔ Memperbanyakkan berdoa di sepanjang hari jumaat.
✔ Memperbanyakkan membaca Al-Quran
✔ Memperbanyakkan amalan bersedeqah
✔ Memperbanyakkan amalan sunat
✔ Memotong kuku kaki dan tangan
✔ Memperbanyakkan zikrullah
✔ Memakai pakaian sunnah
✔ Memakai wangi-wangian
✔ Hadir awal ke masjid

Rasulullah bersabda yang maksudnya :

“Sesungguhnya hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Subhanhu wa Ta ‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jumaat itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam ‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jumaat juga akan terjadinya hari Kiamat”.

(HR Ibnu Majah)

~ Ustaz Don Daniyal

Wednesday, October 24, 2012

PUASA SUNAT HARI ARAFAH

Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful



Khamis 25/10/2012 bersamaan 9 Zulhijjah 1433 adalah Hari Arafah
Maka rebutlah peluang yang diberikan oleh Allah untuk sama2 kita BERPUASA pada hari tersebut kerana berpuasa pada hari Arafah mempuyai kelebihan yang cukup hebat Sabda Rasulullah s.a.w
:

Puasa sunat Hari Arafat ini hanya disunatkan kepada mereka yang tidak mengerjakan Haji. Mereka yang sedang mengerjakan Haji tidak disunatkan berpuasa pada tarikh tersebut. Terdapat tegahan dari Nabi s.a.w. sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. menegah dari berpuasa pada hari ‘Arafah bagi jamaah haji yang berada di ‘Arafah” (Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim).

Hari ‘Arafah ialah hari sembilan Zulhijjah. Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari ‘Arafah” (Riwayat Imam Muslim).
Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu Qatadah r.a. yang menceritakan;
وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ , فَقَالَ: يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ
Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. Baginda bersabda;
“(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim)
Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu Qatadah r.a. yang menceritakan;
وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ , فَقَالَ: يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ
Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. Baginda bersabda;
“(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim)
Moga dosa-dosa kita diampunkan dan doa kita dimustajabkan.


Tuesday, October 23, 2012

ZULHIJJAH DAN AIDILADHA



Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan, keampunan dan pahala amalan.
Disebutkan oleh Nabi SAW :
"Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).
Allah SWT pula berfirman :
وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ
"Demi Fajar dan hari-hari (malam-malam) yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).

AMALAN-AMALAN UTAMA
Manakala amalan-amalan yang digalakkan sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini antaranya :-
a) Zikir : Iaitu dengan memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar.
Ia bersumber dari hadith riwayat At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).
Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu' adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama jua.
b) Berpuasa : Amat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa.
Nabi SAW bersabda tentang kelebihan hari Arafah :
"Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah" (Riwayat Muslim).
Nabi SAW juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.
c) Melakukan lain-lain amalan seperti bersedeqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh Allah SWT.
d) Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.
Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.
e) Bertakbir : Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu ‘Asar hari ketiga Tashriq.
f)  Berkorban : Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah SWT juga menyebut :
وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب
Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)
Sebuah hadis menyebut  :
ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم
Ertinya : "Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )

Monday, October 22, 2012

KEBAIKAN SUJUD DALAM SOLAT

Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful

Pakar sains mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling menggalakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Percaya atau tidak, berikut adalah hikmah yang diperoleh daripada perbuatan bersujud ketika sembahyang.
  1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit daripada tempat asalnya.
  2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
  3. Melegakan sakit hernia.
  4. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
  5. Melegakan paru-paru daripada ketegangan.
  6. Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa. Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.
  7. Meringankan bahagian pelvis.
  8. Memberi dorongan supaya mudah tidur.
  9. Menggerakkan otot bahu, dada,leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud. Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara semula jadi dan ia juga akan memastikan kelancaran perjalanan darah.
  10. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
  11. Sujud juga mampu mengurangkan kegemukan.
  12. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin.organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut.(Convulsions).
  13. Organ terpenting iaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
  14. Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya. Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha pencipta sekali gus mengikis sifat sombong,riak takbur dan sebagainya.
  15. Manakala dari sudut perubatan pula, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.
Untuk itu marilah kita sama-sama mengamalkan sujud dalam solat yang banyak dan lama-lama bagi satu-satu sujud. Dan sujud lama dalam solat terutamanya dalam solat sunat yang bersendirian adalah digalakkan di dalam Islam. Wallahu a’lam.

Saturday, October 6, 2012

KEK BUAH SEMPOI...PALINGGG MUDAH


Bismillahirrahmanirrahim.

In the name of Allah the most gracious the most merciful

Semalam dapat permintaan dari kakak aku yang dia nak makan kek buah tapi dia malas tak berapa rajin nak buat. Bukannya dia tak pandai ,berbagai resepi dan perlatan memasak ada di rumahnya. Banyak tip-tip masakan aku belajar dari dia tau!!! Untuk membalas jasa baik guru masak aku ni, jadi aku telah mengangkat tangan nak buat kek untuk dia. Dah lama tak buat apa-apa kek pun. Ni nak asah skill semula. Mula-mula nak buat kek buah ikut resepi CM, tapi banyak bahan tak ada di rumah. Jadi aku pun mintak Pakcik Google resepi Kek Buah yang palinggggg mudah . Lastly Pakcik Google kata di sini ada   RESEPI 
Memang mudah sesangat le resepinya . Terima kasih banyak-banyak pada empunya resepi ni. Tidak perlu mengguna telor atau gula !! Rasanya pun tidak beberapa manis. Memang sesuai untuk kakak aku yang memang sedang berdiet gula ni. Sebenarnya member aku pernah bagi resepi ala-ala resepi ni jugak,tapi dah tak jumpa kat mana letaknya resepi tu. Jadi layan je lah gambar dan resepi di bawah ni yang telah aku  olah mengikut kesesuaian  ya.
,


Bahan-bahan ( 1 loyang (20cm) ) (rasanya kalau guna loyang square lagi senang nak pontong)

  • Bahan A
  • 250 gm butter
  • 1 tin kecil susu pekat manis (guna 1/4 tin sahaja)
  • 1 kotak mixed fruit (200g)
  • 1 cawan air masak
  • Bahan B
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 biji oren diambil jus dalam 1/2 cawan (guna SunQuick je)
  • 1 sudu teh soda bikarbonat

Cara-cara

  1. Campur bahan A (butter, susu pekat, mixed fruit dan air masak) dalam periuk. Masak atas api perlahan hingga cair semua. Angkat dan biar sebentar, (Saya perap 2 - 3 jam sahaja dan terus bakar - mengikut komen orang lain yang dah cuba) masukkan dalam fridge semalaman. (kalu nak buat esok pagi, masak malam ni n simpan dalam peti di bhgn biasa tau..bukan freezer)  
  2. Keluarkan dan biar dalam 1 jam. Lepas tu campurkan dengan semua bahan B. Kacau dengan senduk, sebati.
  3. Masukkan dlm loyang yang  digris dan ditabur tepung . Bakar hingga masak mengikut oven masing-masing (saya bakar selama 1 jam je)   (jun masak dlm 1 1/2 jam)
  4. * Simpan semalaman supaya jus dari buah tu meresap sekali. Warna kek pun perang sebab kismis dan adunan ni agak pekat.  Buah2an pun sekata, tidak mendap..*

Friday, September 28, 2012

DOA NABI DAUD AS

Bismillahirrahmanirrahim.

In the name of Allah the most gracious the most merciful

Pagi ini  diizinkan Allah mendapat ilmu dari Surau Al Amin yang akan dikongsikan bersama-sama sesiapa yang menjenguk blog ni.


Diriwayatkan bahawa antara doa yang menjadi amalan Nabi Daud alaihis salam ialah : 
"Ya Allah, aku memohon kepadaMu 4 perkara dan aku berlindung denganMu daripada 4 perkara.

4 perkara yang aku pohon dari-Mu ialah:
  • 1. Mempunyai lidah yang sentiasa berzikir kepadaMu.
  • 2. Mempunyai hati yang sentiasa bersyukur kepadaMu.
  • 3. Mempunyai tubuh badan yang sanggup menahan sabar.
  • 4. Mempunyai isteri yang sentiasa membantuku dalam urusan dunia dan akhiratku.
4 perkara yang aku memohon perlindungan-Mu ialah :
  • 1. Mempunyai anak yang bersikap sebagai tuan kepadaku.
  • 2. Mempunyai isteri yang menyebabkan aku beruban sebelum waktu aku patut beruban.
  • 3. Mempunyai harta benda yang menjadi bencana dan menyusahkan diriku.
  • 4. Mempunyai jiran yang suka menyembunyi dan memejamkan mata dengan kebaikan yang aku lakukan, tetapi menghebahkan kepada orang lain apabila sahaja melihat keburukanku.

Sunday, September 9, 2012

ANDAI KU TAHU ........


Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku

Andai ku tahu 
Malaikat-mu kan menjemputku
Izinkan aku mengucap taubat pada Mu


Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku


Ampuni aku dari segala dosa-dosaku
Ampuni aku,menangis taubat pada Mu

Aku manusia yang takut neraka
namun aku juga tak pantas di syurga


Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku

Izinkan aku mengucap taubat pada Mu



Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku


Ampuni aku dari segala dosa-dosaku
Ampuni aku,menangis taubat pada Mu













Thursday, May 17, 2012

AKTIVITI YANG MULIA


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful





Manusia mempunyai empat kumpulan darah iaitu O, A, B dan AB.
Kumpulan darah O boleh menerima darah daripada kumpulan darah O saja. Bagaimanapun darah itu boleh didermakan kepada semua penerima. Kumpulan darah AB hanya boleh didermakan kepada individu kumpulan darah yang sama, tetapi boleh menerima semua kumpulan darah. Begitulah uniknya darah.Di dalam badan manusia mengandungi sembilan hingga 10 pain darah. Individu mengalami kekurangan darah melebihi tiga pain akan menghadapi masalah perjalanan fungsi organ badan yang boleh membawa maut.
Satu-satunya cara menyelamatkan mangsa melalui proses pemindahan darah.


Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya diharamkan ke atas kamu bangkai, darah, daging babi dan apa-apa (binatang) yang disembelih untuk selain daripada Allah. Maka barang siapa yang terpaksa sedang dia tidak derhaka dan tidak melampau, maka tidaklah (kena) apa-apa dosa ke atasnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 173)

Menderma darah bukan saja tidak membahayakan diri penderma, bahkan dianggap satu amalan menjaga kesihatan. Sebelum bakal penderma darah menderma darah, tahap kesihatannya perlu diperiksa terlebih dulu bagi memastikan tidak ada kesan buruk terhadapnya selepas menderma darah.

Tidak rugi mendermakan darah yang diganti secara automatik oleh badan. Sesungguhnya amat besar pahala mereka yang melakukan kebaikan.
Sabda Rasulullah pula bermaksud: “Sesiapa yang membantu mencukupkan keperluan saudaranya, maka Allah pula membantu mencukupkan keperluannya. Sesiapa yang melepaskan kesulitan seorang muslim, maka Allah melepaskan pula kesusahannya kelak pada hari kiamat." (Riwayat Muslim)

Setiap orang boleh menderma darah setiap tiga atau empat bulan sekali untuk proses pendermaan cara biasa. Bagaimanapun, jika melalui kaedah Aferesis, yakni proses mengeluarkan plasma dan platelet dan kemudian mengembalikan semula sel darah merah kepada penderma dengan menggunakan mesin khas, penderma boleh melakukan lebih kerap berbanding cara bias
a.

Jenis-jenis pendermaan darah

Pendermaan darah penuh

Pendermaan darah penuh ialah pendermaan kesemua komponen darah. Darah penderma yang dikeluarkan tidak dikembalikan ke dalam badan penderma.


Pendermaan aferesis
Darah penderma yang dikeluarkan diasingkan mengikut komponen darah di mana pendermaan aferesis ialah pendermaan komponen darah iaitu plasma darah atau platelet atau kedua-duanya sekali . Komponen darah yang tidak diperlukan akan dikembalikan semula ke dalam badan penderma.

Kriteria penderma darah

Kriteria penderma darah yang digariskan oleh Pusat Darah Negara 
  1. Sihat tubuh badan pada hari pendermaan.
  2. Berumur di antara 18-60 tahun.
    • Bagi yang berumur 17 tahun, perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada ibubapa atau penjaga.
    • Bagi yang berumur 61-65 tahun, perlu mendapatkan kelulusan bertulis daripada doktor mengenai tahap kesihatan badan.
  3. Berat badan melebihi 45 kg.
  4. Tidur melebihi 5 jam pada malam sebelum hari pendermaan.
  5. Tiada masalah kesihatan.
  6. Tidak mengambil sebarang ubat-ubatan.
    • Tidak mengambil antibiotik dalam tempoh 7 hari sebelum hari pendermaan.
    • Sila rujuk pegawai perubatan bertugas untuk ubat-ubatan lain.
  7. Telah mengambil makanan sebelum menderma darah (tidak berpuasa).
  8. Tidak terlibat di dalam sebarang kegiatan berisiko tinggi seperti berikut:
    • Hubungan jenis sesama jantina (homoseksual).
    • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (biseksual).
    • Hubungan jenis dengan pekerja seks komersial / pelacur.
    • Bertukar-tukar pasangan hubungan jenis.
    • Mengambil dadah secara suntikan.
    • Menjadi pasangan hubungan jenis kepada mana-mana golongan di atas.
  9. Pendermaan terakhir sekurang-kurangnya 3 bulan untuk penderma darah penuh (whole blood), dan 2 minggu untuk penderma aferesis.
  10. Untuk penderma wanita:
    • Tidak mengandung.
    • Tidak datang haid.
    • Tidak menyusukan anak.
  11. Jangan menderma darah jika anda:

Friday, May 11, 2012

LUNCH DATE ! !

Bismillahirrahmanirrahim.

In the name of Allah the most gracious the most merciful

Hari ni Jumaat Yan ajak jimba jimba kat Alamanda.Untuk tidak menghampakan permintaan Yan , kami berempat(Lin,Wan,Ain dan Tuan Tanah Kedaung) buat keputusan untuk ikut dan lunch di Secret Recepi.Sesampainya kami di sana,orang tidak berapa ramai dan boleh memilih tempat yang agak selesa. Pikir punya pikir order pun dibuat. 


LIN
 Ni Lin sedang menikmati Set Grilled Mushroom Chicken yang diordernya bersama Iced Lemon Tea.
WAN
Gambar di atas ni, Wan, dia order makanan yang sama macam Lin tapi minum air kosong sahaja. Gambar dibawah ni pulak Mek Ain yang memang suka  posing MAUT TAK HINGAT!!.keh keh keh !  Ain order Grilled Black Pepper Chicken sama macam Grilled Mushroom Chicken,cuma ayamnya saje yang bersos black pepper. Nak dijadikan cerita Ain,Lin dan Wan ni dari Pantai timur. Agak2nya demo2 ni make nasi sokmo! 

AIN

Ni pulak makanan Tuan Tanah Kedaung, Chicken Steak Burger With Fries .Oleh kerana tengah musim nak menguruskan perut Tuan Tanah Kedaung makan burger dan green tea sahaja. Rasanya berat jugak food tu yang berkalori. Mana aci ni gambar Tuan Tanah tak ada pun!!



Yan pulak order Noodle In Tom Yam Kung.nampak mmemang menyelerakan, tapi oleh kerana berpantang dengan makanan laut,terbantutlah nak cuba Tom Yam Kung yang sedap tu.

                             YAN


Untuk menghabiskan masa kami lepak-lepak dan jamu mata kat beberapa kedai gadget dan beberapa kedai lain. Macam jurujuallah pulak gang  berempat ni. Jangan marah nanti kena jual!!! Bila-bila ada masa dan ruang kita akan berjimba lagi ya. Thanks Yan  dengan WUS nya.



Saturday, May 5, 2012

THE 21 MINUTES AB MAKEOVER


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful.


Post kali ni adalah untuk sesiapa sahaja yang mempunyai masalah lemak perut yang berlebihan dengan kata lain perut buncit. Lakukan 6 senaman dibawah ni selama 21 minit keseluruhannya. Insyaa allah jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan secara rutin akan mendatangkan hasil yang memuaskan. 

This super-effective workout routine designed by Susan Moran-Perich, vice president of Power Pilates in New York City, combines cardio and pilates to beat belly flab (timbunan lemak diperut) 


The routine:
Do all of the core exercises, followed by two minutes of cardio. Repeat the sequence three times; it'll take about 21 minutes.


What you'll need : An exercise mat and a jump rope (optional).


1. Single-Leg Stretch

    Minute 0:00-1:00


Strengthens abdominals, stretches, hip flexors

• Lie faceup, knees into chest, abs engaged.
• Lift head, place left hand on right knee, right hand at right ankle, and extend left leg 45 degrees.
• Pull right knee into chest while reaching left leg out and up.
• Switch legs and hands.
• Do 20 reps total, continuing to alternate legs.


2. Double-Leg Lower/Lift
Minute 1:00-2:00

Strengthens abdominals

• Lie faceup, abs engaged.
• Place hands under the bottom of your spine.
• Lift head and extend legs over hips.
• Lower legs toward floor for 3 counts, then lift up for 1 count.
• Do 10 reps.


3. Saw

Minute 2:00-3:00


Strengthens obliques, stretches back and hamstrings

• Sit with legs a bit wider than mat, arms out to sides at shoulder height, abs engaged, back straight.
• Twist to the right for 3 counts, reaching your pinky finger past your pinky toe, keeping butt on floor.
• Return to center; twist to the left.
• Do 3 reps on each side.

Related:The 10 Best Foods for Flat Abs  http://www.fitnessmagazine.com/weight-loss/plans/diets/best-foods-for-flat-abs/



4. Sidekick
Minute 3:00-4:00


Strengthens abdominals, hips, hamstrings

• Lie on your right side along the back of the mat, with legs, hips, and shoulders stacked.
• Lean on your right elbow and bring legs to the front corner of the mat. Kick left leg forward twice, then swing leg behind you in a sweeping motion.
• Do 10 reps; switch sides and repeat.



Related: Best Ab Exercises from Around the World http://www.fitnessmagazine.com/workout/abs/exercises/best-ab-exercises-from-around-the-world/


5. Double-Leg Stretch
Minute 4:00-5:00


Strengthens abdominals, stretches lower back and hip flexors

• Lie faceup, head lifted, knees into chest, abs engaged.
• Straighten arms overhead, in line with ears, while extending legs 45 degrees. Keep legs still and head lifted as you circle arms wide to your sides, then hug knees back into chest. Do 5 slow reps, then 5 faster reps.



6. Cardio Burst
Minutes 5:00-7:00


• Jump rope, jog in place, or do high knee or butt kicks.
• Repeat full sequence 2 more times.




More from FITNESS Magazine: 15-Minute Fat Blaster Workout The Tae Bo Resistance Band Workout
http://www.fitnessmagazine.com/workout/lose-weight/burn-fat/15-minute-fat-blaster/


By Lindsey Emery









Related Posts with Thumbnails