Sunday, November 4, 2012

OH KATAK OH KATAK! MENGAPA KAU PANGGIL HUJAN???


Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful


Daripada Abu Hurairah r.a. , Nabi SAW, Baginda telah bersabda:

Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya.

Ni lah makanan rezeki dari Allah, Alhamdulillah Syurkur Nikmat. 

TOAD IN THE HOLE. What?? Toad?? Dah lah musim ujan ni dapat pulak makanan nama pelik seperti ni. Terkejut jugak nak makan.Belum cuba belum tau ya. Walaupun namanya mengerikan dan  tak berapa sedap didengar, tapi rasanya memang sedappp!!! Resepi ni dah diolah dan di buat oleh kakak aku. Seronoknya hari ni hari cuti,tak payah nak susah-susah pikir nak masak, dapat pulak rezeki terpijak!!
Memang senang bangat resepi ni. Janji ada oven nak membakarnya. Insyaa Allah pasti akan aku cuba. Untuk member akau yang selalu menjenguk Dango aku ni  Lynn,akau saran dia mencuba resepi ni budak-budak mesti suka sangat makan "TOAD" ni.


BAHAN2NYA:
Bahan A
1.5 cawan tepung gandum
1.5 cawan susu segar
3 biji telor

Bahan B
Cendawan - dihiris
Hot Dog (potong 3 )
Capsicum - dicincang cube
Bawang besar - dihiris

Garam
Lada hitam.

CARA2NYA:
  1. Ayak tepung ke dalam bekas besar dan campurkan garam dan lada hitam hitam.
  2. Buatkan kawah ditengah2 campuran tepung dan pecahkan telur dan kacau telur bersama-sama tepung. Kemudian masukkan susu kedalam bancuhan tepung dan dikacau lagi.
  3. Tapis aduan tepung suapaya tidak berbiji2 tepungnya, Kemudian tutup bekas dan biarkan selama 30 minit.
  4. Preheat oven ke 180C.
  5. Bawang besar  digoreng dengan sedikit minyak hingga layu dan perang dengan api yang pelahan. Masukkan bahan yang dihiris dan hot dog bersama-sama bawang tadi.
  6. Kemudian curahkan kedalam bancuhan tepung tadi dan di bakar dalam pie dish  selama 1/2 jam.
Rujukan : http://www.bbc.co.uk/food/recipes/toadinthehole_3354

2 comments:

Related Posts with Thumbnails