Sunday, January 22, 2012

FADHILAT HAUQALAH

Bismillahirrahmanirrahim.
In the name of Allah the most gracious the most merciful.






Rasulullah SAW bersabda : “Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billah, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan”. (Hadis Riwayat Tabrani)
Selain daripada itu dengan mengamalkannya kita akan mendapat kekuatan dan keikhlasan hati untuk mengerjakan amalan baik yang diredhoi Allah.
Kuatnya hubungan kita dengan Allah akan membuatkan jiwa seseorang itu menjadi kuat, tidak mudah goyah. Apabila kita lalai mengingati Allah, maka ia membuka peluang bagi syaitan mempengaruhi fikiran kita. 
Iman A-Nawawi berkata "La haula wa laa quwwata illa billah", iaitu kalimah yang digunakan untuk menyerah diri dan menyatakan bahawa kita tidak mempunyai hak untuk memiliki sesuatu urusan. Ia Kalimah yang menyatakan bahawa seseorang hamba tiada mempunyai daya untuk menolak sesuatu kejahatan(kemudharatan) dan tiada mempunyai daya kekuatan untuk mendatangkan kebaikan kepada dirinya melainkan dengan kudrat irodhat Allah SWT juga.
Orang mukmin yang mengucapkan kalimah "La haula wa laa quwwqta illa billah" berulang-ulang kali insyaa Allah semua masalah yang dihadapinya akan menjadi mudah dan dapat diatasi dengan tenang. Allah SWT akan memberikan jalan penyelesaian dengan cara yang tidak diduga dan ini adalah rahmat Allah atau kelebihan mengucapkan kalimah "HAUQALAH"

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails